Vračajo se... Skuštrane in bradati!
Sreda, 27. julij 2022
Glasbeni festival enakosti - 4 večeri družbeno angažiranih not
Po grobih ocenah mariborskih aktivnih in pasivnih udeležencev v glasbenih sferah (producenti, izvajalci, kritiki, novinarji, založniki, organizatorji, pedagogi, mentorji, obiskovalci in konzumenti), je na mariborski glasbeni sceni razporejenost po spolu 20%-30% žensk v primerjavi s preostankom moških. Zakaj?
Možne odgovore na vprašanje raziskuje festival enakosti na glasbeni sceni, oziroma glasbeni festival z družbeno angažirano noto Skuštrane in bradati, ki se je leta 2017 izstrelil iz izvira mariborske samonikle kulture – KC Pekarna, iz leta v leto pa se s svojimi vsebinskimi kraki razrašča v civilno, kulturno umetniško družbeno angažirano pobudo. Njegovo poslanstvo je spodbujanje tolerance med spoloma skozi kulturo in umetnost, univerzalna jezika, ki združujeta, povezujeta, brišeta razlike in krepita kulturo dialoga. Ni ženski glasbeni festival, je festival, ki se trudi doseči sinergijo (vseh) spolov za doseganje maksimalnih možnih rezultatov na vseh področjih življenja, ne samo v glasbi.
Atrij Vetrinjskega dvora bo od srede, 31. avgusta do sobote 3. septembra 2022 gostil štiri izmed trinajstih festivalskih večerov in vas vabi z melodičnim rockom, avantgardnim post-punkom, rockerskimi akustičnimi priredbami in brezkompromisnim grungem.
Glasba na nas deluje na nezavedne načine, ima moč manipulacije, motivira in spodbuja k aktivaciji, razuzdanosti, uporu, nasilju, revoluciji, ima moč tolažbe, pomirjanja, sproščanja in ponuja trenutke uživanja. Deluje na kolektivni ravni, saj se vsak dan po celem svetu ljudje predajajo izvajanju in poslušanju glasbe. Ne glede na to, da gre za obliko sprostitve in zabave, je tudi eno izmed mnogih področij, kjer se pojavlja spolna neenakost. Na prvi pogled sicer prikrita, vendar ob fokusiranem pogledu v strukture industrije glasbe priplava na površje, ne da bi se tega sploh zavedali. Gre za dve diametralno nasprotni sferi, ki nosita diametralno nasprotne lastnosti in sicer - javnost ter zasebnost.
Javna sfera kot domena moških, ki jih oblikujejo posebne lastnosti, kot so moč, aktivnost, agresivnost in tekmovalnost. Na drugi strani je zasebna sfera, ki je v domeni žensk, katerih lastnosti so šibkost, emocionalnost, nežnost, pasivnost in vdanost. Tako so tudi v množičnih medijih, s tem tudi v glasbeni industriji, ustaljene in zakoreninjene napačne predstave o ženskah in moških ter njihovi vlogi na glasbeni sceni. Postavljeni smo v tradicionalne značajske kalupe obnašanja, ki zmanjšujejo pomen žensk in zanikajo človekove vrednote individualnosti.
Ženske izvajalke so se najbolj uveljavile v komercialnem popu, ampak je njihov položaj v kateremkoli svetu žanrov bil vedno bolj vokalen kot inštrumentalen. Občinstvo je namreč navajeno na moško izvedbo, brez pridiha feminilnosti, ki ga vnesejo ženske. Nanje začnejo avtomatično gledati kot na objekt poželenja in se bolj osredotočijo na njih same, kot pa na glasbo, ki jo izvajajo. Spodbujanje, razvijanje interesov in večje omogočanje ženskam za vključevanje v glasbo, predvsem z igranjem na inštrumente, ki so bili prej v domeni moških članov skupin, jim odpira poti ne samo v glasbeno udejstvovanje, ampak tudi mehko družbeno angažiranje in dolgoročno sprožanje družbenih sprememb. Eksperimentiranje z novimi oblikami glasbenega izražanja, razvijanje samozavesti ter enakopravnosti z moškimi v glasbeni sferi, neodvisnost, individualna svoboda, kritičnost, nekonvencionalno glasbeno izražanje in težnje k spreminjanju starih, tradicionalnih, patriarhalnih vrednot ter prelevitev iz zgolj pasivnih poslušalk v aktivistične performerke – je zanimiv in verjetno najbolj učinkovit aktiven način za izražanje nove feministične ideje za ustavljanje pristranskosti na podlagi spola v glasbeni industriji. Sposobnost žensk, da šokirajo, jim vliva novo moč, saj jih ne bo več mogoče obravnavati samo kot spolni objekt. Nasprotovanje obstoječim normam je bilo tisto, kar je privedlo pankerice in rokerice na odre kot članice glasbenih skupin - osvobajanje svojega ustvarjalnega glasbenega potenciala, ki se manifestira kot boj proti seksizmu, objektivizaciji žensk in pasivnosti.
Najbrž bo tudi kaj growlanja, ženskega in moškega. Pričakujejo vas glasne glasbenice z glasbeniki iz "alternative", oziroma nekomercialnih, sporočilno artikuliranih in udarnih glasbenih žanrov. Ne zamudite festivalskega pogovora z "alt-ženskami", prvega septembra. Tisti, ki ste navihano skodrani, preverite tudi – mestne skuštrane ture z Vidom Kmetičem!
Raziščite posodobljeno in informativno festivalsko spletno stran - skustraneinbradati.si – za utrinke festivalske zgodovine, foto spomine in sporočilne ilustrativne izjave sogovornic in sogovornikov v podkastih, ki jih od leta 2017 snema razvojna producentka Tanja Cvitko.
Z letošnjim festivalskim programom se seznanite na: https://skustraneinbradati.si/festival-2022/, obiščite tudi druga festivalska prizorišča za razvijanje glasbenih in kulturno umetniških obzorij, predvsem pa v podporo tistim izjemnim osebam, ki "postajajo glasne".
Produkcija festivala 2022:
Skrinjica idej, društvo za uveljavljanje inovativne kulturne produkcije in KUD Coda
Sofinancer: Mestna občina Maribor