Vetrinjski dvor
Vetrinjski dvor - Uvodna stran

Cankar

Spremljevalni program Vilinskega mesta

7.12.2018 @ 20:00
GT22
Vstopnina: 5 € / 3 € za dijake, študente, samozaposlene v kulturi in upokojence / 0 € za brezposelne Število mest je omejeno. Rezervirane karte je potrebno dvigniti najkasneje 15 minut pred predstavo. Rezervacije: info@gt22.si

Pozorno branje Cankarjevih del nam razkriva številne podrobnosti iz njegovega življenja. Marsikaj je opisal, še preden se mu je zares zgodilo. To vez med literaturo in zasebnim življenjem v filmu slikajo igrani in animirani prizori, ki črpajo motive izključno iz pisateljevih del in ohranjenih pisem.

Preden je oktobra 1918 Ivan Cankar nerodno padel po stopnicah, je – globoko senzibilen, kot vsi umetniki – zaslutil, da se mu bo nekaj pripetilo. Opisal je to v feljtonu Neprijetna dogodivščina, kjer človek po padcu na stopnicah opazuje svoje možgane. Na podoben način je začutil trenutek, ko se je sestra Karolina pognala v samomor. Odlomek "Njegova nerodna, tresoča roka je božala njene mehke laske … Ninica, dvanajstletna sestra gospodične Hermine je stala pred njim ter štela gumbe njegovega telovnika," iz črtice Nina, ki je izšla v Vinjetah, ne bi bil nič posebnega, če ne bi bil natisnjen malo pred tem, ko je pri Löfflerjevih spoznal gospodinjino dvanajstletno Steffi – Štefanijo – Nino.

Igrana filmska pripoved se prične novembra 1899, ko Ivan Cankar najame kabinet v dunajskem predmestju Ottakring. Skoraj desetletje je bil del družine, pri njih je obedoval, dekleta so prala in likala njegova oblačila, on pa prevzel je vlogo očeta in vzgajal Steffi, Malči, Alfreda in Willija. Sprva se je približal Albini, pozneje pa njeni odraščajoči hčeri Steffi. Pri njih je ustvaril večino svojih del. Najbolj pretresljiva je njegova navezanost na obolelo Malči; obiskoval jo je v bolnišnici in po njeni smrti ustvaril enega najbolj provokativnih slovenskih romanov Hiša Marije Pomočnice.

Ta pomembni del njegovega življenja je premalo raziskan, saj so prigode iz otroštva na Vrhniki in pozneje v Ljubljani, ki jih opiše v Mojem življenju, veliko bolj priročne za interpretacije. Nekatere najbolj ponarodele črtice smo v filmu vizualizirali z animiranimi sekvencami. Cankar je bil odličen risar, risal je v spominske knjige, dodajal vinjete k svojim dramskim besedilom, kadar je bil dobro razpoložen pa je upodobil tudi samega sebe.

Ob obisku brata Karla v Sarajevu je bil gost nadškofa Josipa Stadlerja. Tu je napisal Hlapce in se odločil, da se ne vrne k zaročenki na Dunaj. Naslednja leta je živel na ljubljanskem Rožniku. Tudi tam se je zapletal s tamkajšnjimi dekleti; bil je pozoren ljubimec, vedre narave, družaben in izjemno inteligenten.

Okoli sebe je opazoval bedo obubožanega delavskega razreda, ki so ga metali na cesto. Čutil je izkoriščanje, tako v Ottakringu, kot v Šentpetrskem predmestju. Ne samo delavca, tudi umetnika. ‘Vsa kultura, kolikor se pojavlja v svojih zunanjih znamenjih, je postala meščanska in kapitalistična ali bolje rečeno, je stopila v službo meščanstva in kapitalizma.’ To je rekel leta 1907, zares pa smo se tega zavedli sto let pozneje. Požiranje slovenskega jezika – takrat z vzhoda, danes z zahoda – je v Cankarju sprožilo eno njegovih najhujših reakcij: "Fej, svinje! Izdajalci! Judeži!" – je kričal. Do konca življenja je ostal socialdemokrat in njegova dela bi morali razumeti predvsem kot njegov upor proti krivičnemu svetovnemu redu.

Film odpira vprašanje, kako se je v dobrih stotih letih izoblikoval mit o največjem slovenskem pisatelju. Delovni naslov filma To delo je v javni lasti je povzet po opombi o avtorskih pravicah, ki spremlja na spletu objavljena besedila Ivana Cankarja. Res je, 70 let po smrti so avtorske pravice potekle in pisateljevo delo lahko svobodno uporabljamo, preurejamo, potvarjamo, zlorabljamo, hkrati pa ne vemo, kaj bi s Cankarjem, z metrom in pol v tridesetih knjigah zbranih del, ki nam jih je zapustil. Impozanten opus romanov, povesti, črtic, pesmi, esejev, političnih govorov, člankov in pisem ponuja široko polje interpretacij.

Videti je, da se razlagalci Cankarjeve besede bojijo njegovega jasnega, neposrednega jezika in moči politične misli. Opisujejo ga kot kroničnega alkoholika in psihopata, ki je močil v posteljo in je bil zato pri ženskah neuspešen.

Osrednji prostor filma je čitalnica Zbirke rokopisov, redkih in starih tiskov v Narodni in univerzitetni knjižnici. Tu naj bi bilo zbrano skoraj vse, kar je znanega o Cankarju. V tem prostoru so začenjali svoje raziskave vsi cankarologi preteklih desetletij: z branjem Cankarjevih rokopisov, pisem, dopisnic, dopisov, ki so mu jih pošiljali drugi. Njegov rokopis je lep, pisma urejena, njegova sestra Karolina je zapisala, da jih prepozna po vonju črnila. Njegova beseda je preprosta, večkrat prikrito ironična in duhovita. Nekateri pomeni so znani samo njemu, včasih še njegovim dopisovalcem. Raziskovalci, ki so se v skoraj sto letih dotikali teh pisem, so brskali po nekem intimnem odnosu, pogovoru v pismih, k

V filmu se srečujemo z ljudmi, ki s strastjo razkrivajo prezrte plati pisateljevega dela. Brani odlomki iz korespondence med pisateljem in njegovimi dekleti, sorodniki in prijatelji nam pomagajo razumeti njegove skrbi, dvome in odločitve. Moč in aktualnost njegove politične besede se kaže v rekonstrukcijah javnih nastopov. Intimna razmerja in druženja z najožjimi prijatelji pa film predstavi v igranih prizorih.

Scenarist in režiser Amir Muratović podpisuje blizu 80 dokumentarnih filmov za Televizijo Slovenija, tudi o sodobnikih Ivana Cankarja: bratrancu Izidorju Cankarju, prijatelju Franu Saleškemu Finžgarju, Matiji Jami, Angeli Piskernik, Maksu Fabianiju in Jožetu Plečniku.

Direktor fotografije Rado Likon je pod okriljem svoje produkcijske hiše Cebram med drugim realiziral dokumentarne filme o Iti Rini, Almi Karlin in Suniti Williams. Posnel je več kot 20 celovečernih filmov.

 

scenarist in režiser: Amir Muratović | direktor fotografije: Rado Likon, ZFS | v vlogi Ivana Cankarja: Rok Vihar | avtor glasbe: Tim Žibrat | avtorica animacij: Irena Romih | kostumografinja: Marta Frelih | scenograf: Andrej Stražišar | oblikovalka maske: Eva Uršič | montažerja: Amir Muratović in Janez Bricelj | oblikovalec zvoka: Peter Gruden | izvršni producent: Rado Likon | produkcija: Cebram v koprodukciji z RTV Slovenija | finančna podpora: Slovenski filmski center in Filmski studio Viba film

igralci: Lara Vouk, Helena Peršuh, Katarina in Lucia-Maria Kresitschnig, Jaka Lah, Urška Taufer, Luka Cimprič, Robert Prebil, Uroš Kaurin, Nina Rakovec, Matej Recer, Mitja Manček, Patrizia Jurinčič, Sara Dirnbek

govorci: Erwin Köstler, Igor Koršič, Marjan Dolgan, Tone Smolej, Mihael Glavan, Marijan Rupert, Francka Premk, Nives Kovač, Miklavž Komelj, Matjaž Kmecl, Mile Korun, Silvan Omerzu

 


Organizator: GT22

Vstopnina: 5 € / 3 € za dijake, študente, samozaposlene v kulturi in upokojence / 0 € za brezposelne

Število mest je omejeno. Rezervirane karte je potrebno dvigniti najkasneje 15 minut pred predstavo. Rezervacije sprejemamo na : info@gt22.si


Iskalnik
Vetrinjski dvor - Uvodna stran

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
Vetrinjski dvor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
...
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...
Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
...
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
__qca
__utma
__utmz
__utmv
__utmb
clip_id
home_active_tab
uid
v6f
utmc
aka_debug
...
Vimeo Te piškotke nastavi videopredvajalnik Vimeo.
Vimeo politika zasebnosti / Vimeo piškotki
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
...
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

Spletna stran Vetrinjski dvor.